ثبت نام سجام و نحوه احراز هویت برای دریافت کد بورسی
شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به منظور جمع آوری اطلاعات فعالان بازار سرمایه، سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir را راه اندازی کرده است. در مرحله اول مقرر شد که فعالان بازار سرمایه و همچنین اشخاصی که قصد دریافت کد معاملاتی دارند در این سامانه ثبت نام اینترنتی کنند.
اکنون با فعال شدن مراکز احراز هویت سجام، سوالات متعددی درباره ثبت نام و احراز هویت در ذهن فعالان بازار سرمایه به وجود آمده است. در این مطلب تلاش میکنیم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم.
طبق اخبار اولیه، مقرر شد مهلت ثبت نام در این سامانه تا تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۹۷ باشد و پس از این تاریخ، فعالیت کسانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده اند، به حالت تعلیق درآید.
اگر تا تاریخ ۴ دی ماه ۹۷ ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی انجام نشده باشد، چه باید کرد؟
آیا مهلت ثبت نام در سامانه سجام تمدید نمی شود؟
در تاریخ ۳ دی ماه طبق اطلاعرسانی صورت گرفته در سایت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به دلیل استقبال فراوان سهامداران، مهلت ثبت نام در سامانه سجام (sejam) تمدید شد. همچنین پس از طرح موضوع در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم گیری در خصوص ضربالاجل جدید برای ثبت نام در سیستم سجام متعاقباً اعلام خواهد شد.
در ادامه به سوالات مهمی که برای مخاطبان ایجاد شده است، پاسخ داده می شود:
شرایط احراز هویت
مدارک لازم برای احراز هویت سجام چیست؟ نحوه احراز هویت سجام چگونه است؟
در خصوص نحوه احراز هویت، سهامدارانی که در سامانه ثبت نام کردهاند، میتوانند به همراه مدارک شناسایی (اصل شناسنامه و کارت ملی) به مراکز احراز هویت مورد تایید سامانه سجاممراجعه کنند. همچنین نشانی این مراکز در سایت سجام به نشانی sejam.ir به صورت کامل وجود دارد که سهامداران میتوانند از طریق جستجو در بخش لیست مراکز احراز هویت، نزدیکترین آنها را انتخاب نمایند.
پیامکی درباره مراجعه به مراکز احراز هویت را دریافت نکرده ام. چه کار باید بکنم؟
تمامی اشخاصی که در سامانه سجام (sejam.ir) ثبتنام کرده و کد پیگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده اند، میتوانند به مراکز احراز هویت مراجعه کنند. لذا نیازی به دریافت پیامک مبنی بر مراجعه به این مراکز نیست و داشتن کد پیگیری ۱۰ رقمی کافی است.
برای احراز هویت سجام حتما لازم است خود فرد مراجعه کند؟
بله. برای احراز هویت سجام حتماً خود شخص باید حضور داشته باشد تا احراز هویت به صورت کامل انجام گیرد. بجز افرادی که در زمان ثبت نام سجام، نماینده (وکیل، وصی، قیم، ولی و…) معرفی کرده باشند.
کدپیگیری و ویرایش مشخصات
شماره پیگیری ۱۰ رقمی ثبت نام خود را فراموش کرده ام. از کجا می توانم دریافت کنم؟
در سایت سجام بر روی گزینه “ورود به سجام” کلیک کنید و در بخش خواسته شده، شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. یک کد تایید به شماره تلفن همراه شما پیامک می شود. با استفاده از آن کد تایید و شماره ملی خود می توانید وارد سامانه سجام شوید. پس از ورود، کد پیگیری شما در سامانه نمایش داده می شود.
اگر اطلاعات خود را سامانه سجام اشتباه وارد کرده باشیم، چه کار باید کنیم؟
پس از ورود به سامانه سجام (مطابق سوال پیش)، در منوی سمت راست بخشی برای ویرایش اطلاعات پیشین قرار تعیین شده است. سهامدارن می توانند برای اصلاح اطلاعات خود به آن مراجعه نموده و مشخصات مدنظر را ویرایش کنند.
شایان ذکر است که در این بخش اطلاعات ارتباطی، اطلاعات کدهای سهامداری، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی قابل ویرایش است.
نمی توانم اطلاعاتم را در سامانه سجام ویرایش کنم. برای پشتیبانی سجام باید با چه شماره ای تماس بگیرم؟
چنانچه در ویرایش اطلاعات ثبت شده در سجام با مشکلی مواجه شده اید، می توانید در ساعات اداری روزهای شنبه تا چهارشنبه با شماره تلفن پشتیبانی سامانه سجام ۰۲۱۶۴۶۱ تماس حاصل فرمایید.
هزینه احراز هویت سجام چقدر است؟
در ثبت نام اینترنتی سجام، سهامدارن می بایست مبلغ ۱۰,۰۰۰ تومان به صورت آنلاین پرداخت نمایند و در مرحله احراز هویت می بایست مبلغ ۱۰,۰۰۰ تومان پرداخت شود.
راهنمای گام به گام احراز هویت غیر حضوری سجام با اپلیکیشن سیگنال
شرایط و قوانین اولیه برای احراز هویت غیر حضوری سجام با اپلیکیشن سیگنال
پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط زیر باشید و در صورت نبود هریک از این شرایط، امکان انجام احراز هویت میسر نخواهد بود.
شرایط احراز هویت غیرحضوری سجام به شرح زیر است:
-
فرد باید قبلا ثبتنام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشد.
-
متقاضی حتما باید بالای ۱۸ سال باشد.
-
دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.
-
انجام احراز هویت تنها برای افراد حقیقی ایرانی امکان پذیر است.
-
تمامی اطلاعات ثبت شده توسط افراد حقیقی (عکس، فیلم، مدارک) باید مربوط به خود شخص باشد و احراز هویت نیز باید توسط خودشان انجام شود و در صورت وجود مغایرت در اطلاعات، احراز هویت با مشکل روبرو خواهد شد. البته امکان انجام احراز هویت با گوشی هوشمند شخص دیگر وجود دارد، اما مراحل باید توسط متقاضی طی شوند.
سوالات و مشکلات متداول کاربران
ما سعی کردهایم به تعدادی از سوالات و ابهامات متداول در رابطه با احراز هویت غیر حضوری سجام در اپ سیگنال پاسخ دهیم، تا در صورت بروز هر یک از این مشکلات، کاربران راهحل آن را بدانند.
راهنمای ثبت نام در سامانه سجام با اپ سیگنال
پس از اشنایی با سجام و سوالات متداولی که در فرآیند احراز هویت غیر حضوری ممکن است برایتان پیش بیاید، حال با استفاده از موارد تکمیلی زیر میتوانید ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری سجام خود را به سادگی و گام به گام توسط اپ سیگنال انجام دهید.برای دانلود اپلیکیشن سیگنال روی این لینک کلیک کنید.
توجه داشته باشید که شرط اولیه برای انجام احراز هویت ثبت نام در سامانه سجام است، اگر قبلا از طریق سایت سجام ثبت نام در این سامانه را انجام دادهاید، میتوانید به مرحله بعد یعنی احراز هویت غیر حضوری بروید. در غیراینصورت ابتدا باید به ترتیب مراحل زیر ثبت نام خود در سجام را انجام دهید.
برای ثبت نام در سامانه سجام به اطلاعات هویتی، محل سکونت و شماره شبای مربوط به یک حساب در یکی از بانکهای داخلی به نام شخص متقاضی نیاز دارید. پس از تهیه این اطلاعات فرآیند ثبت نام غیر حضوری سجام از طریق اپلیکیشن سیگنال را با انتخاب گزینه ثبت نام سجام شروع کنید.
در اولین مرحله شماره تلفن همراه فعالی که به آن دسترسی داشته باشید (ترجیحاً متعلق به متقاضی باشد) به همراه کد ملی متقاضی را وارد کنید. پس از انتخاب گزینه “درخواست کد تایید” یک پیامک حاوی کد ۵ رقمی به شماره وارد شده ارسال میشود.
در مرحله بعد پس از وارد کردن کد تایید، گزینه ارسال را انتخاب کنید.
در این مرحله شما باید هزینه ۱۰ هزار تومانی ثبت نام در سامانه سجام را از طریق کارت بانکی متصل به شبکه شتاب پرداخت کنید. در صورت تمایل به ادامه گزینه پرداخت را انتخاب کنید.
پس از پرداخت و مشاهده گزینه “انتقال به سایت پذیرنده” این گزینه را انتخاب کنید و به هیچ عنوان از گزینه برگشت مرورگر خود استفاده نکنید.
در مرحله بعد گزینه برگشت به اپلیکیشن سیگنال را انتخاب کنید.
در این مرحله شما وارد فرآیند ثبت اطلاعات متقاضی میشوید. توجه کنید که اطلاعات هویتی وارد شده باید کاملاً منطبق بر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت احوال باشد.
در ادامه به مرحله ثبت اطلاعات محل سکونت وارد میشوید. وارد کردن اطلاعات محل سکونت به صورت کامل همراه با کد پستی و شماره تلفن ثابت الزامی است. در قسمت پایین همین فرم بخشی تحت عنوان اطلاعات تکمیلی قرار داده شده که در صورت تمایل و در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانید آن را وارد کنید اما عدم تکمیل آن تداخلی در ثبت نام شما ایجاد نخواهد کرد.
در گام بعدی اطلاعات شغلی ثبت میشود. انتخاب شغل مورد نظر از لیست کشویی اول و پر کردن اطلاعات ادرس و تلفن تماس الزامی است. در صورتی که فرد خانهدار یا محصل بود میتوان از آدرس و کد پستی محل سکونت در این بخش استفاده کرد. در این فرم نیز بخش اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده و در صورت تمایل میتوانید این بخش را تکمیل کنید.
در مرحله بعد شما باید میزان آشنایی با بورس و پیشبینی خود از سطح معاملات یکسال آینده خود را وارد کنید. پر کردن فیلد های ارزش روز دارایی و میزان درآمد اختیاری است.
در مرحله بعد در صورتی که در گذشته در بورس یا سایر بازارهای مالی برای شما کد سهامداری صادر شده است باید کد و نوع بازار را ثبت کنید. پر کردن اطلاعات این بخش اختیاری است.
در صورت وجود کد بورسی و تمایل شما به ثبت آن روی افزودن کد سهامداری دیگر کلیک کنید تا صفحهای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده شود. در این فرم نام بازار و بخشهای حرفی و عددی کد سهامداری قدیمی خود را وارد کرده و گزینه “افزودن کد” را انتخاب کنید.
پس از ثبت کد سهامداری قدیمی این کد به صورت زیر نمایش داده خواهد شد.
در مرحله بعد شما باید اطلاعات حساب بانکی مربوط به متقاضی را وارد کنید. در این مرحله امکان ثبت بیش تر از یک حساب وجود دارد اما ثبت حداقل یک حساب الزامی است. توجه داشته باشید که حساب بانکی ثبت شده باید صرفا به نام متقاضی و غیرمشترک باشد. این موضوع برای همه، حتی افراد زیر ۱۸ سال صدق میکند.
با انتخاب گزینه “افزودن حساب بانکی” صفحه زیر نمایش داده میشود. در این مرحله شما باید شماره حساب، شماره شبا، نام بانک و اطلاعات شعبه صادر کننده حساب را وارد کنید. درصورت عدم دسترسی به کد شعبه میتوانید از طریق سایت بانک بر اساس آدرس ، به این کد دست پیدا کنید.
پس از افزودن حساب، نام بانک در کادر شماره ۱ و شماره حساب در کادر شماره ۲ نمایش داده میشود.
بعد از ثبت حسابهای مورد نظر و انتخاب گزینه “مرحله بعد” فرآیند وارد کردن اطلاعات توسط شما به پایان میرسد و یک پیش نمایش از کل اطلاعات وارد شده به شما نمایش داده میشود. در صورتی که اطلاعات مورد تایید شماست گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه تایید نهایی عملیات ارسال اطلاعات شما انجام میشود. در صورت موفقیت آمیز بودن این فرآیند با پیام زیر مواجه میشوید.
پس از بررسی و صحت سنجی اطلاعات وارد شده توسط شما ، در صورت تایید کلیه اطلاعات یک کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال میشود. این کد برای شروع فرآیند احراز هویت الزامی است.
نحوه احراز هویت غیرحضوری (الکترونیکی) سجام با اپ سیگنال
توجه داشته باشید که برای احراز هویت موفقیت آمیز شما باید کلیه اطلاعات مورد نیاز که در ادامه ذکر خواهند شد مطابق قواعد اعلام شده و توسط شخص متقاضی تهیه شود. در صورت عدم رعایت این قواعد و رد شدن احراز هویت توسط کارشناس مربوطه، امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت.
برای شروع فرآیند احراز هویت ابتدا وارد اپلیکیشن سیگنال شوید و در قسمت احراز هویت سجام کلیک کنید.
در مرحله بعد برای شروع فرآیند احراز هویت روی گزینه مربوط به این موضوع کلیک کنید.
بعد از انتخاب این گزینه صفحه زیر به شما نمایش داده میشود که باید کد ملی متقاضی به همراه کد پیگیری که در پایان فرآیند ثبت نام برای شما پیامک شده است را در آن وارد کنید.
بعد از انتخاب گزینه تایید در مرحله قبل، یک پیامک حاوی کد تایید ۵ رقمی برای شماره همراهی که در مرحله ثبت نام وارد کرده بودید ارسال خواهد شد. این کد را در کادر زیر وارد کرده و تایید را انتخاب کنید.
در مرحله بعد شما به مرحله پرداخت هزینه احراز هویت وارد میشوید. در نظر داشته باشید که احراز هویت در تلفن های هوشمند با اندروید کمتر از ۵ پشتیبانی نمیشود. همچنین در صورت عدم تایید فرآیند احراز هویت توسط کارشناس مربوطه هزینه پرداخت شده شما عودت داده نخواهد شد.
هزینه احراز هویت ۱۰ هزار تومان است که میتوانید از طریق درگاه بانکی پرداخت کنید. برای این کار در صفحه زیر روی گزینه پرداخت کلیک کنید.
پس از پرداخت موفقیت آمیز صفحه زیر نمایش داده خواهد شد. در این قسمت حتما روی گزینه برگشت به سایت پذیرنده کلیک کنید و به هیچ وجه از کلید برگشت مرورگر خود استفاده نکنید.
در صفحه زیر گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت را انتخاب کنید.
پس از بازگشت به محیط اپلیکیشن سیگنال صفحه زیر به شما نمایش داده میشود. در این قسمت مطابق تصویر راهنما سریال پشت کارت ملی هوشمند خود را در کادر مشخص شده وارد کنید. درنظر داشته باشید که در صورتی که برای کارت ملی ثبت نام کردهاید اما هنوز این کارت به دست شما نرسیده کد پیگیری رسید درخواست کارت ملی را در این قسمت وارد کنید.
در گام بعد، باید عکس متقاضی در سامانه ثبت شود. برای این موضوع رعایت چند قانون الزامی هست:
-
تصویر متقاضی باید کاملا واضح باشد.
-
تمام صورت فرد باید قابل رویت باشد. استفاده از ماسک، عینک، کلاه، و هر مورد دیگری که باعث پوشاندن بخشی از صورت شود مجاز نیست.
-
رعایت شئونات اسلامی برای بانوان الزامی است.
-
تصویر باید از روبه رو گرفته شود و تصاویر نیم رخ قابل قبول نیست.
-
استفاده از هر گونه افکت تصویری برای تصویر غیر مجاز است.
در این مرحله با کلیک روی علامت (+) و دادن مجوز دسترسی به دوربین تلفن همراه اقدام به تهیه تصویر کنید.
توجه داشته باشید که تصویر شما باید در محدوده نمایش داده شده در تصویر زیر قرار داشته باشد.
پس از تایید، پیش نمایش تصویر برای شما نمایش داده میشود . در صورتی که تصویر به درستی نمایش داده نشده یا هریک از معیار های بالا را ندارد این تصویر را حذف و مجدد اقدام به عکس برداری نمایید. در غیر اینصورت گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.
در مرحله بعد شما باید نمونه امضای خود را ثبت نمائید. برای این منظور روی یک کاغذ سفید امضای خود را بکشید و بعد از انتخاب گزینه (+) در تصویر زیر عکس آن را ثبت کنید.